T 0299 763 444 E info@rmassurantien.nl

Hybride en keyless entry auto’s in 2020 populairder bij dieven

De technieken die worden gebruikt in de auto-industrie, nemen hand over hand toe. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Maar ook op kleiner gebied vindt innovatie plaats. Het aantal technische snufjes neemt toe. Zo kan een auto tegenwoordig worden geopend en gestart zonder gebruik te maken van een ouderwetse sleutel. We noemen dit ook wel keyless entry.

Echter nieuwe gevaren van autodiefstal liggen ook op de loer!

Het eerste gevaar is super eenvoudig. Stel dat de minimale afstand tussen jouw auto en de sleutel acht meter is. Je komt thuis en je parkeert je auto met keyless entry op je eigen parkeerplaats, die is aangelegd in je voortuin. Je komt binnen en je legt je bos met sleutels, waaronder de autosleutel, op het Tv-meubel in de huiskamer naast de TV. Dat is in nabijheid van het voorkamerraam en daarmee ook in de nabijheid van jouw auto. De afstand tussen jouw auto en de sleutel is minder dan 8 meter. Iemand die kwaad wil, kan nu door eenvoudigweg het portier aanraken, waarna de auto een signaal stuurt naar de sleutel met de vraag “Is dit wel okay?”. “Ja” zegt de sleutel die op minder dan 8 meter van de auto is gepositioneerd. De sleutel stuurt de “okay”-code naar de auto en de auto ontgrendelt. De kwaadwillende kan instappen en wegrijden met de auto.

Let erop dat de sleutel zeker 6 meter van de deur ligt en laat ook de reservesleutel niet slingeren. Je kunt het signaal van de autosleutel ook afschermen door de sleutel te bewaren in, hoe eenvoudig klinkt het, koektrommel van blik. Het signaal van de sleutel kan niet naar buiten. Er zijn tegenwoordig ook sleutelhoesjes te koop, waarbij de binnenkant van metaalfolie is voorzien. Dat heeft hetzelfde effect als een metalen kooi.

Meestal ligt de sleutel op afstand van de geparkeerde auto. Of het signaal is op andere wijze verstoord, bijvoorbeeld door het ijzer in de betonnen buitenmuur tussen de sleutel binnen en de sleutel buiten. Wat doen de autodieven nu? Zij kopen op internet een speciale set voor ongeveer
1.000 dollar met daarin twee kastjes. Laten we zeggen kastje A en kastje B. Beide kastjes zijn draadloos met elkaar verbonden. Een andere autodief (je moet namelijk voor deze methode wel met z’n tweeën zijn) gaat met kastje B naar de woning, waar ze het vermoeden hebben dat daar de eigenaar van de auto woont. Met kastje B wordt bijvoorbeeld bij de voordeur of het woonkamerraam gescand of het signaal van de autosleutel kan worden opgepikt. Zodra dat gelukt is, pakt de autodief bij de auto het portier vast. De auto stuurt via kastje A een signaal naar kastje B en kastje B stuurt dit signaal naar de sleutel in de woning. De sleutel stuurt het “okay”-signaal naar kastje B en kastje B stuurt dit signaal vervolgens weer naar kastje A. Kastje A stuurt dit signaal naar de auto. De auto ontgrendelt en de dieven kunnen de motor starten en ermee vandoor. Door de draadloze verbinding tussen de beide kastjes kan de afstand van (bijvoorbeeld) 8 meter worden verlengd naar wel honderden meters. Met behulp van de eerder genoemde apparatuur is het daarom bijna kinderlijk eenvoudig om een auto te stelen met keyless entry.

Bij sommige automerken is er een nieuwe smartkey beschikbaar, die niet kan worden gehackt. Ook is het soms mogelijk dat de dealer het keyless entry-systeem uitschakelt.


« Terug naar nieuwsoverzicht